Pierwszy w historii lot w pełni elektrycznym hydroplanem

Pierwszy w historii

Pierwszy w historii lot w pełni elektrycznym hydroplanem odbył się w Kanadzie obok Vancouver. Dokonały tego linie lotnicze Harbour Air w współpracy z australijską spółką magniX. To historyczny moment w lotnictwie, który oznacza początek trzeciej ery maszyn powietrznych. 

Nieprzerywany lot na dystansie 160 kilometrów

Pierwszy lot w historii odbył się w Kanadzie! Mowa tu o w pełni elektrycznym, sześcioosobowy hydroplanie DHC-2 de Havilland Beaver. Jest wyposażony w zaprojektowany przez magniX silnik elektryczny magni500 o mocy 750 koni mechanicznych, co pozwala na nieprzerwany lot na dystansie około 160 kilometrów. Napęd ten zaprezentowano po raz pierwszy podczas pokazu lotniczego w Paryżu w czerwcu 2019 roku.

Lot testowy odbył się we wtorek z terminala Harbour Air Seaplanes nad rzeką Fraser w Richmond, niedaleko Vancouver. Kierował nim sam prezes linii lotniczych. Jak napisano w komunikacie prasowym, firmy mają nadzieję, że będzie to pierwszy krok do stworzenia pierwszej na świecie komercyjnej floty wyposażonej tylko w silniki elektryczne.


ZOBACZ TAKŻE: WYPADEK LIMUZYNY JAROSŁAWA GOWINA – NOWE FAKTY W SPRAWIE

Firma chce wyposażyć w silniki elektryczne wszystkie samoloty

Maszyna musi przejść szereg testów bezpieczeństwa oraz proces regulacyjny. Harbour Air zamierza jednak do 2020 roku wyposażyć w silniki elektryczne wszystkie swoje samoloty. Dodatkowo, ich celem jest rozpoczęcie komercyjnych lotów pasażerskich w ciągu dwóch lat. Warto dodać, że do lotu testowego wykorzystano baterie litowo-jonowe, jednak sam McDougalla uważa, że na rynku dostępne są już o wiele potężniejsze baterie. Prezes firmy dodał: „Ewolucja baterii litowych jest nieprzerwana. Miliardy dolarów jest inwestowanych w tę technologię dosłownie w tej chwili.”

Ponadto, nie jest to pierwsza linia lotnicza, która planuje wprowadzić napęd elektryczny. Do firm starających się wprowadzić zmiany znajdują się giganci tacy jak Boeing czy Airbus. W czerwcu, podczas pokazu lotniczego w Paryżu, dziewięcioosobowy, w pełni elektryczny samolot wyposażony w silniki magniX zaprezentował izraelski przewoźnik Eviation.

Harbour Air to największy operator hydroplanów w Ameryce Północnej. MagniX to wywodzący się z Australii lider w dziedzinie lotnictwa elektrycznego. W czerwcu 2018 roku firma przeniosła swoją główną siedzibę do amerykańskiego Redmond w stanie Waszyngton.

Magdalena C

Z wykształcenia inżynier produkcji. Miłośniczka podróży i dokumentów kryminalnych.