Profil zaufany – co to jest, do czego służy i jak go założyć?

Musisz załatwić jakąś urzędową sprawę, ale nie chcesz tracić czasu na stanie w kolejkach? Załatw swoje sprawy online za pomocą profilu zaufanego. Jak założyć profil zaufany i co ona daje?

 

Co to jest?

Najprościej rzecz ujmując, jest to środek identyfikacji osoby w systemach teleinformatycznych. Co ważne, profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów m.in. w procesie składania wniosków elektronicznych do wybranego urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP. Ponadto jest bezpłatny i można go założyć w dowolnym momencie. Początkowo trzeba mieć tylko numer PESEL.

Do czego służy?

Głównie dzięki profilowi możesz załatwić m.in. takie sprawy jak:

  • złożyć wniosek o dowód osobisty
  • uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego
  • zgłosić urodzenie dziecka
  • złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej
  • umówić się na wizytę w placówce ZUS
  • sprawdzić swoje zwolnienia lekarskie
  • sprawdzić informacje o stanie konta ubezpieczeniowego w ZUS
  • założyć firmę
  • wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą.
Jakie dane potrzebuję?

Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych identyfikujących jego posiadacza. Te dane to: imię lub imiona, nazwisko, data urodzenia, PESEL. Co najistotniejsze, profil jest tak zabezpieczony, że tylko Ty możesz go użyć. Dzięki temu jesteś wiarygodny, jeśli używasz go w usłudze internetowej podmiotu publicznego.

Jak założyć profil zaufany

Oczywiście profil zaufany możesz założyć samodzielnie jeśli spełniasz jeden z dwóch warunków: masz kwalifikowany podpis elektroniczny lub posiadasz konto bankowe lub w systemie innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego. Ponieważ założony profil jest ważny przez 3 lata, możesz przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata.

Zakładanie profilu przez konto bankowe

Zanim założysz profil sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego. Możesz to zrobić na stronie swojego banku. Następnie zaloguj się na swoje konto bankowe. Wyszukaj opcji „profil zaufany”. Po tym czytaj uważnie wskazówki i postępuj zgodnie z nimi, a po kilku minutach będziesz miał profil zaufany gotowy do użycia.

Zakładanie profilu za pomocą podpisu elektronicznego

Jeżeli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, możesz go użyć do założenia profilu zaufanego. Początkowo wejdź na stronę profilu zaufanego, kliknij „zarejestruj się” i wypełnij formularz. Po wpisaniu kodu autoryzacyjnego twój profil będzie założony. Po tym musisz jeszcze potwierdzić wniosek klikając „potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym”. Do tego celu potrzebujesz aplikacji PZ Signer.

Bezsprzecznie profil zaufany jest czymś co ułatwi ci życie i zaoszczędzi twój czas. Podczas gdy kolejki w urzędach rosną, ty możesz załatwić swoje sprawy bez wychodzenia z domu. Z tego powodu jest to usługa warta polecenia.