Opłata za OC a pojemność silnika – jest naprawdę drogo!

Opłata za OC a pojemność silnika. Jeszcze niedawno pisaliśmy artykuł o wielkości podatku za samochody, zależnym od ich pojemności. Okazuje się, że pojemność silnika ma znaczenie nie tylko w tamtym przypadku. Więcej za ubezpieczenie zapłacą kierowcy, którzy poruszają się autami o dużej pojemności silnika. Jak prezentują się ceny OC? Dlaczego tak jest?

Opłata za OC a pojemność silnika

Choć pojemność silnika nie zawsze idzie w parze z wielkością mocy jaką może pochwalić się auto, to wciąż ma ona znaczący wpływ na kwotę ubezpieczenia. Jak pokazują internetowe wyliczenia oraz dane, zdecydowanie większa część kierowców do polisy OC dopłaca z powodu dużej pojemności silnika (np. 3.0). Z drugiej strony, najmniej za obowiązkowe ubezpieczenie płacili właściciele silników do pojemności 1.0. 

OC a wiek kierowcy

Szczególną uwagę na powyższe statystyki powinni zwrócić młodzi kierowcy. W ich przypadku ubezpieczyciele dużą pojemność silnika biorą za większe ryzyko spowodowania szkody. Portfel odetchnie z ulgą, jeśli młodzi kierujący zdecydują się na pojazd o znacznie mniejszej pojemności. Za silnik o pojemności powyżej 3 litrów, świeżo upieczony uczestnik ruchu drogowego może zapłacić nawet ponad 2200 złotych! To spory wydatek jak na początek kariery z motoryzacją – a mowa jedynie o składce OC. Prawie o połowę taniej zapłaci natomiast za pojazd, którego pojemność nie przekroczy jednego litra. W miarę rozsądne ceny pojawiają się również przy silnikach do pojemności 1,5 litra.

Bardzo ciekawy test przeprowadził portal rankomat.pl, który pomaga kierowcom w wybraniu najkorzystniejszych wariantów ubezpieczenia. Jego wyniki wskazały wyraźną różnicę – za popularny pojazd tej samej marki o małej pojemności silnika, kierowca zapłaci o 300 złotych mniej, niż za silnik o większej pojemności.

Opłaty OC – na co zwracać uwagę?

Wielu z nas lubi samochody, które dostarczają sporo frajdy z jazdy. Takimi samochodami przeważnie są te, które maja się czym pochwalić pod maską. Pojemność silnika często idzie w parze z osiągami. Obecna technologia pozwala jednak z mniejszego silnika wyciągnąć naprawdę niezłą moc. Co ważne, nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe przy wycenie składki, biorą pod uwagę ilość koni mechanicznych, a jedynie pojemność. Może okazać się to zatem kluczowe dla ceny – posiadanie mocnego auta, przy niewielkiej pojemności silnika i nie najwyższej opłacie za OC, to złoty środek dla wielu kierowców.

Bartek Z

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna, specjalizacja: dziennikarstwo sportowe. Pasjonat piłki ręcznej oraz piłki nożnej.