Jak napisać podanie o pracę? Zobacz praktyczne porady!

podanie o pracę

Podanie o pracę może okazać się kluczowe, jeśli chodzi o losy rekrutacji na nowe stanowisko. Przy napływie wielu kandydatur na wymarzoną przez nas posadę, warto się czymś wyróżnić. Jak to zrobić? Choćby świetnym dodatkowym dokumentem. Jak napisać podanie o pracę? Zobacz nasze porady!

Udostępnij na Facebooku

Podanie o pracę – po co?

Wielu zastanawia się, po co tak właściwie tworzy się podania o pracę. Co więcej – większość pracodawców ich nie wymaga. W obecnych czasach najczęściej ograniczają się oni do samego CV. Rzadkością jest też prośba o list motywacyjny. Co ważne, podanie o pracę nie jest tym samym co list motywacyjny. Należy o tym pamiętać, aby nie pomylić dwóch wydawałoby się podobnych form. List motywacyjny ma bowiem jedynie poinformować potencjalnego pracodawcę o tym, czym kierujemy się w wyborze danego stanowiska.

Podanie o pracę może być kluczowe zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają ścieżkę kariery. Generalnie rzecz w tym, że tacy kandydaci zwykle nie mogą pochwalić się dużym doświadczeniem, wobec czego taki dodatek do CV może zrobić na rekrutujących dodatkowe, a może nawet kluczowe wrażenie. 

Jak napisać podanie o pracę?

Jak natomiast zabrać się do pisania danego podania? Należy zacząć od tego, aby na podaniu znalazła się data, miejscowość oraz dane osobowe oraz kontaktowe. Jest to zupełna podstawa. Poza tym bardzo istotne są dane firmy które powinny znaleźć się nieco niżej, po prawej stronie – warto je nieco wyróżnić (powiększyć, pogrubić). Jeśli posiadamy wiedzę, jaki dział odpowiada za rozpatrywanie takowych pism – możemy zaadresować je właśnie tam.

Tytuł to oczywiście „PODANIE O PRACĘ”. W tej materii nie należy wymyślać innowacyjnych rozwiązań. Bardzo, ale to bardzo istotne jest, aby podanie było napisane językiem oficjalnym i brzmiało formalnie. Trzeba używać form grzecznościowych. Pisać o sobie należy w samych superlatywach, przekonując, dlaczego to właśnie my powinniśmy zostać wybrani. Nie należy przesadzać, ale pracodawca musi zobaczyć, że jesteśmy zdeterminowani aby podjąć daną pracę. 

Podanie o pracę nie może być zbyt długie

Napisany przez nas tekst nie może być zbyt długi – wtedy odstrasza, może wręcz wylądować w niszczarce lub po prostu przeczytany pobieżnie. Nie może on znudzić czytającego. Maksymalna długość to 75% kartki A4. Akapity powinny być wyraźnie zaznaczone i czytelne. Na końcu koniecznie umieśćmy zwrot grzecznościowy (np. z poważaniem) i własnoręcznie się podpiszmy. Jeśli dodajemy załączniki – na dole wypunktujmy je.

Na koniec rzecz oczywista – unikanie wszelkich błędów: ortograficznych, interpunkcyjnych, składniowych a nawet logicznych. Wszystkie powyższe powodują, że stajemy się mniej wiarygodni i tracimy w oczach pracodawcy. Zadbajmy o formę, przejrzystość i schludność dokumentu. Sprawmy dobre wrażenie!