Nowe przepisy dla kierowców od 1 stycznia 2020 roku. Dotyczą one zarówno przepisów oraz regulacji, jak i sytuacji na rynku. Ponadto, władze stawiają na walkę z nieuczciwymi dealerami oraz emisją dwutlenku węgla.
Zmiany dotyczące kontroli drogowych
Standardowe kontrole drogowe będą obejmowały również spisanie przebiegu pojazdu. Ma to na celu zmniejszenie zjawiska korekty liczników. Policjant będzie mógł również sprawdzić stan i numer VIN aut importowanych oraz wprowadzi wynik do Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Wymiana licznika
Kolejną zmianą, która stawia na walkę ze zmianą licznika jest obowiązek stawienia się na Stację Kontroli Pojazdów w przypadku jego wymiany. Podczas przeglądu spisywany będzie jego stan. W przypadku wymiany licznika z powodu awarii, właściciel pojazdu będzie musiał w ciągu 14 dni pojawić się na SKP, aby udokumentować ten fakt. Usługa ma kosztować maksymalnie 100 złotych. Należy również pamiętać, że karze podlegają osoby zlecające oraz wykonujące korekty.
Do 1000 złotych za nieprzerejestrowanie w ciągu 30 dni
Przepis ma na celu uporządkowanie Centralnej Ewidencji Pojazdów. Każdy właściciel pojazdu zakupionego na terenie Unii Europejskiej jest zmuszony do zarejestrowania go w ciągu 30 dni. Co ważne, nie będzie można zarejestrować auta, które nie będzie miało przeglądu, czyli prawie każdego przygotowywanego do generalnego remontu. Przepis obejmuje również handlarzy, który będą musieli zarejestrować auto i je ubezpieczyć.
Reglamentowane egzaminy
Każdy egzaminator w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego będzie mógł przeprowadzić maksymalnie 8 testów dziennie. Dzięki temu ma zwiększyć się jakość egzaminów, a sami kandydaci na kierowców będą wzywani na wyznaczoną godzinę, a nie wywoływani z kolejki, jak do tej pory.
ZOBACZ TAKŻE: OBOWIĄZKOWA JAZDA NA SUWAK I KORYTARZE ŻYCIA. SEJM PRZYJĄŁ NOWE
Mniejsza akcyza na hybrydy
Pojazdy hybrydowe, hybrydowe ładowane z gniazdka, jak i „miękkie” hybrydy będą miały zmniejszoną akcyzę. Te z silnikami powyżej dwóch litrów do 9,3%, a z mniejszymi do 1,55%. Trudno powiedzieć, czy kierowcy rzeczywiście na tym zyskają, ponieważ w przypadku mniejszych aut różnice w cenie będą niewielkie.
Zielone tablice
Od 1 stycznia 2020 roku na drogach pojawią się zielone tablice rejestracyjne w dwóch wydaniach. Pierwszy typ – z zielonym fontem, trafi do dealerów, którzy będą mogli je wykorzystać do jazd testowych niezarejestrowanymi pojazdami. Drugi typ – z zielonym tłem, trafi na samochody elektryczne i wodorowe. Ma to ułatwić odróżnienie ekologicznego auta od spalinowego.
Emisja dwutlenku węgla
95% samochodów z salonu musi emitować mniej niż 95 gramów dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Jeśli tak nie jest należy zapłacić 95 euro za każdy gram. Warto dodać, że zdecydowana większość aut przekracza limit.