Witamina E w ciąży – czemu warto ją suplementować?

Witaminy odgrywają niesłychanie ważną rolę na rozwój płodu, zarówno przed ciążą, jak i w jej czasie. Jednak to niedobór witaminy E jest od razu zauważalny w organizmie. Dlaczego witamina E w ciąży jest taka ważna? To właśnie jej niedobór może spowodować uszkodzenia neurologiczne u rozwijającego się płodu!

Witamina E właściwości

Witamina E w ciąży jest niezbędna ze względu na jej zdrowotne właściwości. To główny przeciwutleniacz, który występuje w komórkach. Kobietom ciężarnym zapewnia prawidłowy rozwój płodu. To również silny antyutleniacz, czyli pełni rolę ochronną przed stresem oksydacyjnym, jak również przed uszkodzeniem komórek. Jest także niezbędny do przesyłania sygnałów nerwowych. Dodatkowo, spowalnia proces starzenia, to tzw. „witamina młodości”.

Witamina E niedobór

Dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę to od 8 do 13 mg. Kobiety karmiące powinny jej dostarczać do organizmu nieznacznie więcej, bo 14 mg. Kiedy mamy jej za mało w organizmie, jesteśmy rozdrażnieni, osłabieni, a nasze mięśnie szkieletowe nie działają prawidłowo. W dodatku mamy problem z koncentracją, skóra ulega rogowaceniu, a wzrok się pogarsza. Jesteśmy również narażeni na niedokrwistość, a także większe prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu krążenia oraz bezpłodności.

Witamina E nadmiar

Wiadomo, że każda rzecz może szkodzić zarówno przy niedoborze, jak i jej nadmiarze. Witamina E w ciąży w za dużej ilości może negatywnie wpływać na płód. Ponadto, może wywołać u kobiety ciężarnej: zmęczenie, bóle mięśni, problemy ze wzrokiem oraz chroniczne bóle głowy.

Źródło witaminy E

Jak wiadomo, witamina E w ciąży jest niezbędna do prawidłowego rozwoju płodu. Jeśli nie chcemy jej suplementować aptecznymi specyfikami, warto sięgać w produkty spożywcze, które są w nią bogate. Olej sojowy czy olej kukurydziany z pewnością nam jej dostarczą. Znajdziemy ją także w oleju słonecznikowym, z orzechów, a także w migdałach. Margaryna, jajka oraz kiełki pszenicy również są jej źródłem. Mąka pełnoziarnista, brukselka i mleko dostarczą nam witaminy E. Warto włączyć do swojej diety zielone warzywa, gdyż w nich także znajduje się witamina E.