Upał w pracy – poznaj swoje prawa i obowiązki pracodawcy

Na pierwszą falę upałów nad Polską nie trzeba było długo czekać – wysokie temperatury doskwierają nam już od początku tygodnia, a mówi się, że ma być jeszcze gorzej. Z problemem często borykają się pracownicy – nie tylko na zewnątrz. Także w biurach panują wysokie temperatury. Upał w pracy – poznaj swoje prawa i obowiązki pracodawcy!

Upał w pracy

W ostatnich dniach tematem numer jeden jest upał, który dotarł nad Polskę. Wysokie temperatury są często wykańczające dla wielu ludzi. Wskutek ich dochodzi do omdleń, osłabień czy nawet udarów słonecznych, które mogą okazać się tragiczne. Na trudy w głównej mierze mają prawą narzekać pracownicy fizyczni oraz ci podejmujące pracę na otwartym terenie. Nieco lepiej powinno być w biurach, choć i tam bardzo często nie ma odpowiedniej wentylacji, wobec czego praca staje się istną katorgą.

Pracownicy zewnętrzni powinni pamiętać, aby zadbać o nakrycie głowy. Długie przebywanie w pełnym słońcu może okazać się fatalne dla zdrowia czy nawet życia.

Upał – obowiązki pracodawców

Wielu wydaje się, że przepisy w Polsce zabraniają pracy przy szczególnie wysokich temperaturach. Niestety, jest to nieprawda. Jeśli chodzi o temperatury, zapis dotyczy jedynie tego, że praca nie może być podjęta przy temperaturze niższej niż 14 stopni Celsjusza. Jednakże pojawia się jeden zapis dotyczący gorąca – ale odnosi się tylko do młodocianych pracowników (między 16 a 18 rokiem życia). Takie osoby nie mogą pracować w warunkach, gdy temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza a wilgotność powietrza przekracza 65%. 

Często mówi się też, że zapewniający pracę ma obowiązek udostępnić wiatraki lub klimatyzację. To także, niestety, nie jest prawdą. Wymienione urządzenia zdecydowanie poprawiają funkcjonowanie i samopoczucie podczas wysokich temperatur. Pracodawca natomiast ma obowiązek polegający jedynie na zabezpieczeniu okien przed zbytnim nagrzaniem się pomieszczenia. Przykładem są rolety lub żaluzje.

Woda dla pracowników

Przepisy regulują natomiast dostarczenie przez pracodawców zimnych napojów, gdy temperatura osiąga określoną wartość. Pracownicy zewnętrzni na wodę lub inne zimne napoje (choćby soki) powinni liczyć już wtedy, gdy jest przynajmniej 25 stopni Celsjusza. W przypadku pracujących w budynkach, temperatura która determinuje do podania zimnych napojów wynosi 28 stopni. Muszą być one dostępne przez cały czas pracy.

Co ważne, nie możemy odmówić pracy z powodu wysokiej temperatury. Nasz szef ma prawo zarządzić przerwy lub skrócić jej czas. Wyjątkiem są sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu, jednak trzeba o nich powiadomić ludzi nad nami.

Warto też dodać, że w przypadku niestosowania się do przepisów, pracodawcy mogą być ukarani grzywną – osiąga ona momentami pułap aż 30 tysięcy złotych.

źródło zdjęć: hoffmannworkcomp.pl

Bartek Z

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna, specjalizacja: dziennikarstwo sportowe. Pasjonat piłki ręcznej oraz piłki nożnej.