Nie dostał kredytu – teraz bank musi usunąć jego dane [wyrok]

Jak podaje Rzeczpospolita, we wtorek Naczelny Sąd Administracyjny wydał w jednej sprawie ważny wyrok. Mianowicie, jeden z klientów banku nie dostał kredytu i starał się o to, aby bank usunął jego dane i wszelkie zapytania w tej sprawie. A waszym zdaniem przetwarzane dane klientów powinny zniknąć z systemów, jeżeli nie podpisali oni umowy o kredyt?

Nie dostał kredytu – co dalej?

Sprawa dotyczy jednego z klientów banku, który finalnie nie podpisał umowy dotyczącej otrzymania kredytu. A co dalej, na przykład z naszymi danymi czy historią zapytań? Czy powinny zniknąć z systemu czy tam pozostać?

Naczelny Sąd Administracyjny uznał we wtorek, że nie ma punktu, który mówiłby o magazynowaniu danych o klientach, którzy starali się o kredyt i go nie dostali. Sprawa wyżej wspomniana, dotyczyła klienta, który dodatkowo sprawdził swoją zdolność kredytową w Biurze Informacji Kredytowej. W momencie, gdy nie otrzymał kredytu, osobiście w biurze a następnie telefonicznie, poprosił o usunięcie zapytań. Według Rzeczpospolitej spotkał się z odmową. Bank podobno uznał, że nie ma takiej potrzeby, aby usuwać dane klientów, którzy owych kredytów nie otrzymali.

Sąd Administracyjny stwierdził, że placówki, w których klienci nie otrzymali kredytu, nie muszą dalej przetwarzać ich danych. Druga strona też zabrała głos i twierdzi, że jest to konieczne i ma wpływ na bezpieczeństwo systemu. Liczne argumenty nie przekonały jednak sądu – zapadł wyrok. Banki nie mogą przetwarzać danych klientów, którzy nie otrzymali kredytów.

Martyna T

Absolwentka Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu. Miłośniczka festiwali muzycznych oraz książek psychologicznych.