Jak przewozić rower samochodem? Co będzie najwygodniejsze? Bagażnik na dach, na hak czy na klapę? Jakie są koszty i jak przygotować przewóz roweru żeby było bezpiecznie?
Każdy rowerzysta, który nie jeździ jedynie z domu do pracy, ale wybiera się w dłuższe trasy i odkrywa nowe miejsca, wie na pewno, jak kłopotliwe może być transportowanie roweru. W zależności dokąd i na jak długo zabieramy rower, pomocą w transporcie może okazać się bagażnik samochodowy. Co wybrać? W tym artkule prezentujemy wam bagażniki rowerowe do samochodu.
Jak przewozić rower samochodem?
Najłatwiejszym rozwiązaniem kiedy musimy przetransportować rower autem jest zapakowanie go do środka. Nie generujemy tym samym żadnych kosztów, nie wpływamy na zużycie paliwa, nie ryzykujemy uszkodzeniem roweru w wyniku kolizji drogowej, ale jednocześnie ograniczamy przestrzeń w bagażniku auta, a dodatkowo zmniejszamy widoczność do tyłu. Nie zawsze też rower zmieści się w mniejszym aucie osobowym, które nie ma przestrzeni do zapakowania większych rzeczy. Z pomocą przychodzą wtedy dodatkowe bagażniki samochodowe do przewożenia rowerów. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje bagażników. Są to bagażniki umieszczane na:
- dachu
- tylnej klapie
- haku.
Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Ich wybór zależy od tego jakie są możliwości nasze i naszego auta i co wyda nam się praktyczniejsze. Dochodzi tu także czynnik finansowy czyli budżet jaki chcemy na to przeznaczyć.
Bagażnik na dach
Wydawać by się mogło, że bagażnik rowerowy na dach jest rozwiązaniem stosunkowo najłatwiejszym. Tymczasem generuje on koszty, ponieważ najpierw musimy zamontować relingi, a dopiero do nich mocujemy bagażnik. Rowery są wystawione na warunki atmosferyczne, samochód jest bardziej podany na podmuchy wiatru, zmienia się także wysokość pojazdu i umieszczenie środka ciężkości. Dodatkowo wzrasta zużycie paliwa. Co więcej, trzeba być wysokim i silnym człowiekiem żeby bez trudu podnieść rower na wysokość dachu i go przymocować do bagażnika. Cena samego bagażnika to koszt od 100 do 900 złotych na jeden rower.
Bagażnik na klapę
Wygodniejszym rozwiązaniem jest bagażnik na klapę. Proponuje on wygodny montaż rowerów, nie zajmujesz też przestrzeni w aucie. Ten rodzaj bagażnika również powoduje wzrost zużycia paliwa. Dodatkowo oznacza ograniczenie dostępu do bagażnika w samochodzie. Podczas montażu lub jazdy możesz też uszkodzić lakier lub karoserię. Oprócz tego, nie można używać takich bagażników w aucie ze spojlerem jeśli spojler znajduje się na linii mocowania bagażnika. Cena waha się od 400 do 1500 złotych przy bagażniku dla dwóch rowerów.
Bagażnik na hak
Ostatnim sposobem jest bagażnik na hak. To najwygodniejszy sposób montażu rowerów. Oznacza on jednak, że wystawiamy rower na warunki atmosferyczne. Niemniej jednak w tym wypadku zużycie paliwa wzrasta bardzo nieznacznie. Ograniczona jest jednak widoczność do tyłu. W tym typie bagażnika musisz zamontować hak, potrzebujesz też często trzeciej tablicy rejestracyjnej. Cena bagażnika bez haka i tablicy wynosi od 250 do 2500 złotych za dwa rowery.
Podsumowując, jeśli planujesz przewozić rower samochodem, zastanów się jaki rodzaj bagażnika samochodowego będzie dla Ciebie najwygodniejszy. Jedni stawiają na komfort, inni z kolei na koszty zużycia paliwa i samego montażu. Niezależnie od tego na co się zdecydujesz, pamiętaj o bezpieczeństwie swoim i innych użytkowników drogi. Zawsze sprawdź kilka razy czy rower jest przypięty do bagażnika poprawnie.