Jak płacić telefonem w sklepie? Zobacz poradnik!

Jak płacić telefonem w sklepie? Coraz więcej ludzi decyduje się na takie rozwiązanie. Jest to o wiele wygodniejsze, niż noszenie przy sobie wypchanego pieniędzmi portfela, który w dodatku jest łakomym kąskiem dla kieszonkowców. Jak jednak zabrać się do płatności smartfonem? Sprawdź poradnik!

Telefonem jak kartą

Zapewne wielu z was widziało w sklepach, gdy przeważnie młodzi ludzie, mówiąc kasjerce że płatności dokonają kartą, do terminala przykładali telefon. Starsi ludzie często na taki widok się dziwią – jednak dla nich swego rodzaju nowością są nawet karty płatnicze. Obie operacje wyglądają bardzo podobnie, ale telefonu nie włożymy choćby do bankomatu (jeszcze, ale ku temu wymyślono coraz bardziej popularny blik).

Jak płacić telefonem?

Płatności telefonem były dostępne już wcześniej, jednak wymagały usługi z kartą NFC-SIM (taką dostawało się od operatora). Teraz do dyspozycją są nowe możliwości – Google Pay oraz płatności oparte na chmurze.

Skupmy się najpierw na płatnościach w chmurze – do tego aby z nich korzystać, wymagany jest telefon z systemem Android przynajmniej w wersji 4.4. Koniecznie musi być wyposażony antenę NFC, potrzebna jest też aplikacja banku wspomagająca zbliżeniowe płatności. Cały proces polega na stworzeniu cyfrowej wersji karty, a jej dane będą zapisane po trochę w telefonie i chmurze. Gdy spełnimy wszystkie wymagania, możemy korzystać z płatności telefonem. Wtedy po prostu przykładamy odblokowany telefon do terminala – w ten sam sposób co kartę płatniczą. Jeśli natomiast kwota do zapłaty jest większa niż 50 złotych – wpisujemy PIN. 

Google Pay

Kolejna możliwość płatności telefonem to propozycja serwowana od Google. Tutaj także należy wyposażyć się w telefon z Androidem przynajmniej 4.4 oraz anteną NFC. Kolejnym krokiem jest pobranie tejże aplikacji ze Sklepu Play. Później przypisujemy jej odpowiednie karty płatnicze i gotowe. Co ciekawe, „jedną kartą” możemy płacić z kilku urządzeń. Sama transakcja wygląda natomiast identycznie jak w poprzednim wypadku – przykładamy telefon do terminala a w razie potrzeby wpisujemy kod PIN. 

Czy takie rozwiązania są bezpieczne? Co jeśli zgubimy telefon? Odpowiedź jest prosta – gdy tylko zorientujemy się, że nasz smartfon mógł zmienić właściciela, jak najszybciej zablokujmy dostęp do jego zawartości. Taki proces może trwać szybciej, niż zablokowanie w banku zgubionej karty.

Bartek Z

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna, specjalizacja: dziennikarstwo sportowe. Pasjonat piłki ręcznej oraz piłki nożnej.