Zakaz Diesla w 37 polskich miastach! Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało o kolejnych wytycznych związanych ze strefami czystego powietrza. Okazuje się, że niektórzy kierowcy odczują zmiany jeszcze w tym toku. Sprawdź listę miast i poznaj szczegóły!
Zakaz Diesla w 37 polskich miastach
Ministerstwo Klimatu i Środowiska od dłuższego czasu pracowało nad ograniczeniami wjazdu samochodów z silnikami typu Diesel do centrów miast. Regulacje w tej sprawie pojawiły się w projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności. Do tej pory sprawa dotycząca zakazu Diesla w miastach nie była wystarczająco jasna. Dopiero 26 stycznia bieżącego roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że zamierza wprowadzić pierwsze zmiany. Okazuje się, że w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców zostaną wyznaczone tzw. specjalne strefy czystego powietrza. W te miejsca nie wjadą samochody z silnikami typu Diesel jak i spalinowe. Co ciekawe, auta z instalacją LPG dostaną wjazd.
Wprowadzenie stref przyczyni się do zmniejszenia poziomu szkodliwych emisji pochodzących z transportu na obszarach miejskich, gdzie są one najwyższe – informują urzędnicy.
ZOBACZ TAKŻE: NA STACJACH ZNIKNĄ CENY PALIWA ZA LISTR – UNIA EUROPEJSKA SZYKUJE ZMIANY!
Zakaz Diesla pojawi się jeszcze w tym roku w następujących miastach:
- Warszawa,
- Kraków,
- Łódź,
- Wrocław,
- Poznań,
- Gdańsk,
- Bielsko-Biała,
- Tarnów,
- Gorzów Wielkopolski,
- Bytom,
- Szczecin,
- Bydgoszcz,
- Zielona Góra,
- Lublin,
- Koszalin,
- Białystok,
- Katowice,
- Opole,
- Tychy,
- Gdynia,
- Chorzów,
- Olsztyn,
- Częstochowa,
- Radom,
- Płock,
- Toruń,
- Sosnowiec,
- Włocłąwek,
- Elbląg,
- Kielce,
- Rzeszów,
- Gliwice,
- Wałbrzych,
- Zabrze,
- Rybnik,
- Ruda Śląska,
- Dąbrowa Górnicza.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przewiduje, że w strefach czystego powietrza poruszać się będą mogły pojazdy z silnikami elektrycznymi, wodorowymi, napędzane gazem ziemnym oraz z instalacją LPG. Jeszcze w tym roku zmiany odczują kierowcy samochodów z Dieslem poniżej normy Euro 4. Do 2025 w wyznaczonych strefach będą mogły poruszać się samochody w normie Euro 4, natomiast od 2025-2030 w normie Euro 5, a 2031-2035 – Euro 6. Warto zauważyć, że w Polsce blisko 19 mln samochodów jest starszych niż 10 lat, a co za tym idzie – ponad 80% pojazdów w naszym kraju nie spełnia normy Euro 4.
źródło: wrc.net.pl, auto.dziennik.pl