6 mitów o śnie i zasypianiu

Wiele razy zapewne zastanawiałeś się co zrobić, żeby szybciej zasnąć. Wypicie wina, siłownia, wysiłek fizyczny, jaka ilość godzin jest najlepsza – to jedne z wielu mitów na temat snu. Jednak nie wszystkie porady krążące w Internecie są prawdą. Oto kilka mitów związanych ze snem:

Alkohol pomaga szybciej zasnąć

Faktycznie alkohol jest w stanie przyspieszyć zaśnięcie, jednak czy nasz sen jest wtedy na tyle mocny, abyśmy czuli się wypoczęci? Alkohol powoduje obniżenie jakości snu, który jest przede wszystkim płytki i przerywany. Wstajemy wtedy mniej wypoczęci, budzimy się wcześniej i przez resztę dnia czujemy się zmęczeni.

Oglądanie telewizji w łóżku przed snem ułatwia zasypianie

Wielu osobom wydaje się, że oglądanie telewizji przed pójściem spać to idealny sposób na relaks. Niestety to kolejny mit! To urządzenie emituje niebieskie światło, które “przekazuje” informacje do mózgu, aby był cały czas pobudzony. Dlatego trudniej jest nam się zrelaksować. Dodatkowo w zależności od oglądanych programów, część z nich może nas zbyt mocno rozśmieszyć lub przestraszyć, co nie pomaga w wyciszeniu i przygotowaniu do spania.

Drzemki są złe

Jeżeli zrobimy sobie codziennie drzemkę, która trwa od 10 do 20 minut, sprawi ona, że poczujemy się orzeźwieni i bardziej wypoczęci. Jednak należy pamiętać o tym, że drzemki nie mogą być zbyt długie, ponieważ skutkiem tego mogą być trudności w zasypianiu nocą.

Włączanie drzemki to dobre rozwiązanie

Czy zdarza wam się częste włączanie drzemki po pierwszym sygnale budzika? Wydawałoby się, że takie rozwiązanie sprawi, że będziemy spać dłużej i obudzimy się bardziej wypoczęci. Nic bardziej mylnego! Podczas tych krótkich drzemek, sen jest płytki i zostaje przerwany po kilku minutach, zazwyczaj nie jest to końcowa faza REM. Budzimy się jeszcze bardziej zmęczeni i ten stan może się utrzymać znacznie dłużej.

Weekendowe odsypianie

Kiedy w tygodniu mamy ograniczoną ilość snu, bardzo często nadrabiamy godziny w weekend. Ale czy to dobre rozwiązanie? Okazuje się, że niekoniecznie. Kiedy śpimy krócej w tygodniu, a w weekend zwiększamy czas snu, taka amplituda sprawia, że nasz organizm przeżywa mały szok i nie działa tak sprawnie, jak w przypadku zbliżonych ilości godzin snu. Więc warto w weekend spać troszeczkę dłużej, jednocześnie pamiętając o tym, żeby ta różnica godzin nie była zbyt duża.

Każdy musi spać po 8h dziennie

Kolejny i już ostatni mit na liście. Ilość snu leży już w kwestii indywidualnej człowieka. Zależy od wieku, diety, aktywności fizycznej. Są badania potwierdzające, że spanie krótko (4-5h na dobę) ma szkodliwy wpływ na nasze zdrowie. Może powodować m.in. ryzyko cukrzycy, depresji czy wzrostu ciśnienia krwi. Jednak nie wszyscy muszą przespać zalecane 8 godzin dziennie.