Fiat 126p w wersji elektrycznej – Włosi zaprojektowali nowego Malucha

Fiat 126p

Przejeżdżający Maluch wciąż wzbudza wiele emocji i uśmiechu. Niewątpliwie jest to model, który od razu kojarzy się z naszym krajem i jest najważniejszym pojazdem w historii polskiej motoryzacji. Okazuje się, że Włosi postanowili wskrzesić malucha. Fiat 126p w wersji elektrycznej ma być współczesną interpretacją klasycznego pojazdu.

Fiat 126p w wersji elektrycznej!

„Reaktywacją” słynnego malucha zajęło się włoskie studio stylistyczne MA-DE studio, a konkretnie Andrea Della Vecchia i Giuseppe Cafarelli. Wspólnymi siłami stworzyli Fiata 126 Vision z napędem elektrycznym. Co ciekawe, gdyby nie pandemia koronawirusa, projekt prawdopodobnie nigdy nie doszedłby do skutku. Twórcy wyznali, że dzięki kwarantannie wreszcie mieli czas, aby zająć się projektem pojazdu.

Zdecydowałem się zaprojektować ten konkretny model z wielu powodów, ale przede wszystkim ze względu na wartość emocjonalną. Był to samochód mojej cioci i pierwsze auto, które prowadziłem (…) Ówczesne pojazdy budowano w myśl idei „tylko ty, kierownica, koła i droga”, w efekcie czego były po prostu zdecydowanie bardziej autentyczne niż obecne – tłumaczy Andrea Della Vecchia.

Należy podkreślić, że studio MA-DE zajęło się jedynie designem, a nie przemyślaną produkcją samochodu. Trzeba jednak przyznać, że autorzy projektu zasługują na uznanie. Ich przyszłościowa wizja Malucha wciąż ma charakterystyczne cechy oryginalnego Fiata 126p, takie jak tłoczenia w bocznych panelach karoserii czy zwężający się ku tyłowi dach.


ZOBACZ TAKŻE: ZDERZENIE SAMOCHODU Z TRAKTOREM! NIEWIARYGODNE, CO STAŁO SIĘ PÓŹNIEJ! [WIDEO]

Polski maluch

Pierwszego malucha zmontowano dokładnie 6 czerwca 1973 roku, a zaledwie 1,5 miesiąca później w Bielsku-Białej ruszyła seryjna produkcja samochodów. Pierwszy Fiat 126p kosztował 69 tys. zł. Dla porównania, przeciętny Polak, aby go kupić, musiał odkładać całą swoją pensję przez 20 miesięcy. Wysoki popyt na samochód sprawił, że na giełdzie można było go sprzedać nawet dwa razy drożej! Na wolnym rynku cena malucha sięgała nawet 120 tys. zł. Warto wspomnieć, że gwarancja na polskiego Fiata 126p obowiązywała przez sześć miesięcy.

22 września 2000 roku w samo południe, z linii produkcyjnej zjechał ostatni Fiat 126 z limitowanej serii 1000 sztuk o nazwie Happy End w kolorze żółtym. Reasumując, łącznie w latach 1973-2000 w zakładzie w Tychach i Bielsku-Białej wyprodukowano dokładnie 3 318 674 Fiatów 126.

źródło: auto.dziennik.pl, motoryzacja.interia.pl

Magdalena C

Z wykształcenia inżynier produkcji. Miłośniczka podróży i dokumentów kryminalnych.