Uber od kilku lat jest coraz częściej wybieranym środkiem komunikacji. Działa na zasadzie taksówki, którą zamówić można przez aplikację w telefonie. Teraz rusza weryfikacja kierowcy Uber.
Czym jest Uber?
Uber to aplikacja mobilna łącząca kierowców i pasażerów. W mieście, w którym funkcjonuje Uber, możesz wysłać zapotrzebowanie na przejazd, a najbliższy kierowca niemal od razu rusza do pasażera. Aplikacja wyświetla szacowany czas przyjazdu kierowcy do miejsca odbioru, a także imię kierowcy, typ pojazdu, jego numer rejestracyjny i cenę kursu. Po dojechaniu do celu naliczana jest automatycznie opłata, która obciąża konto przypisane do aplikacji. W niektórych krajach istnieje opcja płacenia gotówką, ale w Polsce taka możliwość jeszcze nie występuje.
Po co weryfikacja kierowcy?
Ma to być sposób na zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów. Okazuje się bowiem, że część klientów zgłaszała, że nie czuje się bezpiecznie. Wskazywali oni na argumenty świadczące o zagrożeniu płynącym dla pasażerów ze strony kierowców nie posiadających uprawnień do kierowania pojazdami. Dodatkowo, raport Ubera w USA pokazuje, że w 2018 roku podczas przejazdów zanotowano ponad 3 tysiące zgłoszeń związanych z napaścią seksualną. Oprócz tego w ciągu roku 58 osób zginęło w wypadkach, a 9 osób zostało nawet zamordowanych w czasie realizowania kursów Ubera. Dlatego też w Polsce wprowadzono system Real Time ID Chech. Funkcja ta jest skierowana do kierowców, ale także do kurierów. Uber zapewnia, że system jest rozszerzeniem opcji „zawsze wiesz z kim jedziesz” dostępnej od lipca 2019 roku. Co ważne, funkcja ta jest w pełni zgodna z europejskimi przepisami RODO.
Weryfikacja kierowcy Uber – jak to działa?
Uber wprowadził system Real Time ID Chek. Pozwala on na weryfikowanie tożsamości kierowcy w czasie rzeczywistym. W praktyce, aby skorzystać z aplikacji, osoba prowadząca pojazd (świadcząca usługę) może zostać poproszona o wykonanie selfie. Zdjęcie jest następnie porównane z fotografią w bazie danych Ubera. Prośba o weryfikację występuje w dowolnym momencie, np. przy logowaniu, ale także między kolejnymi zleceniami. W przypadku niezgodności selfie lub niewykonaniem zdjęcia, konto kierowcy lub kuriera jest ablokowane w celu dalszego wyjaśnienia.