Site icon aju.pl

Tramwaj bez motorniczego przejechał przez Kraków

Tramwaj bez motorniczego

Tramwaj bez motorniczego przejechał przez Kraków. To pierwszy w Polsce projekt, który umożliwia jazdę bez kierowcy. Pierwszy taki przejazd odbył się w nocy z poniedziałku na wtorek, a kolejny odbędzie się w nocy z wtorku na środę. Jazdy zaplanowano tak, aby nie utrudniać codziennego ruchu w mieście.

 

Pierwszy system w Polsce

Dr inż. Maciej Michnej jest jednym z twórców projektu tramwaju bez motorniczego. Poinformował, że to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Warto dodać, że nie wdrożono żadnego z nich. Michnej dodał: „Nie chodzi o wyeliminowanie motorniczych z tramwajów. Ich praca nie jest zagrożona. To system, który w przyszłości ma wspierać pracę motorniczych”. Nowoczesny projektem zajęła się Politechnika Krakowska – Instytut Pojazdów Szynowych, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz firmy: Newag, Cybid i Medcom.

Podczas jazdy komputer decyduje o prędkości, otwieraniu i zamykaniu drzwi, ruszaniu z przystanku czy włączaniu dzwonka. Pierwszy przejazd odbył się w Krakowie na trasie Muzeum Narodowe – pętla Cichy Kącik i z powrotem. Warto dodać, że na potrzeby nowego rozwiązania nie trzeba było budować nowego tramwaju. Komputerowy system z nadajnikami GPS zamontowano w istniejącym już pojeździe linii numer 18. Kolejny przejazd testowy zaplanowano na ten rok. Wówczas dodatkowo mają zostać podłączone udoskonalone funkcje monitoringu. Dzięki nim drzwi będą się otwierać dla ludzi, którzy właśnie dobiegają do pojazdu. Należy również zaznaczyć, że w naszym kraju nie ma prawa, które regulowałoby i dopuszczało tramwaj bez motorniczego do regularnego ruchu.

ZOBACZ TAKŻE: STRONA, NA KTÓREJ MOŻNA ŚLEDZIĆ ROZPRZESTRZENIANIE SIĘ KORONAWIRUSA

Tramwaj bez sieci trakcyjnej

W ramach projektu stworzono układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji Newag SA, który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa czy hamowania nagłego). Tramwaj zatrzymuje się i rusza dzięki nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi.

Ponadto, prezydent Krakowa poinformował, że już niebawem mieszkańcom zostanie zaprezentowany tramwaj, który na dystansie do 3 kilometrów będzie mógł jechać bez sieci trakcyjnej. Skomentował:

Kraków jest miastem, które cały czas jest zainteresowane innowacyjnymi rozwiązaniami mającymi wpływ na poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów oraz prowadzących, a także na środowisko. To właśnie w Krakowie została uruchomiona pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To u nas odbył się pierwszy przejazd autonomicznego tramwaju.

Exit mobile version