LOTOS i Orlen być może za jakiś czas będą połączone w jedną spółkę. Dlatego też powstają plany żeby oba koncerny testowały w Gdańsku elektromobilność i paliwa alternatywne. Po co nam testowanie wodoru i projekt Pure H2?
LOTOS i Orlen
O połączeniu Grupy LOTOS i PKN Orlen mówi się już od jakiegoś czasu. Założeniem jest rozwój i wzmocnienie pomorskiej gospodarki. W związku z tym są plany żeby Gdańsk był ośrodkiem badań na elektromobilnością i paliwami alternatywnymi. W szczególności nacisk będzie kładziony na rozwój technologii wodorowych.
Po co łączyć te koncerny?
Jacek Sasin – minister aktywów państwowych uważa, że polska gospodarka potrzebuje ciągłego wzrostu poziomu innowacyjności. Umożliwi to uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Wszystko to możliwe będzie za sprawą koncentracji na obszarach, które są kluczowe w rozwoju danego regionu i zapewnią przewagę konkurencyjną. PKN Orlen spodziewa się, że decyzja Komisji Europejskiej o przejęciu Grupy LOTOS będzie wydana do końca I połowy 2020 roku.
Plany po połączeniu LOTOSu i Orlenu
Po połączeniu dwóch spółek planuje się, aby były one ośrodkami odpowiedzialnymi za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi (np. wodorem). W 2017 roku powstał nawet Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Inicjatorem Klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza.
Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych
Klaster łączy i skupia interesariuszy, tworzy porozumienia, ale chce także wspierać lokalne firmy i samorządy dofinansowaniem projektów ze środków unijnych. Dąży się tym samym do budowy sieci transportu wodorowego w Województwie Pomorskim. W praktyce oznacza to chęć stworzenia autobusów miejskich na wodór, pociągu na wodór czy nawet promu na Hel o napędzie wodorowym. Na ten rok zaplanowano pierwsze testy wodorowej floty autobusowej i wodorowej lokomotywy.
Projekt Pure H2
Projekt Pure H2 prowadzi Grupa LOTOS. Jej celem jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,99%), który będzie spełniał wymagania norm dla paliwa wodorowego do zasilania ogniw paliwowych. Instalacja do oczyszczania wodoru powstanie w Gdańsku na terenie rafinerii Grupy LOTOS.
Źródło zdjęcia: strefainwestorow.pl