W Polsce została otwarta nowa platforma – Szkoła Szyldu w Gdańsku. Ma ona pomóc przedsiębiorcom dostosować się do uchwały krajobrazowej, która obowiązuje od 2018 roku. Portal jest stworzony, aby porad mogli udzielać trójmiejscy artyści plastycy.
Ustawa krajobrazowa
W kwietniu 2018 roku weszła w życie w Gdańsku nowa Ustawa Krajobrazowa. Naturalnie jej celem jest usystematyzowanie i uporządkowanie licznych reklam oraz szyldów pojawiających się w przestrzeni miejskiej. Oczywiście problemem w Gdańsku jest duża liczba reklam i banerów, które nie są ujednolicone pod względem estetycznym lub ich umiejscowienia. Za trzy miesiące kończy się okres przejściowy, czyli taki, w którym zgodnie z uchwałą wszystkie reklamy i szyldy muszą być wymienione na zgodne z nowymi wytycznymi.
Szkoła Szyldu w Gdańsku
Szkoła Szyldu w Gdańsku jest tworzona na ten moment przez piętnaście osób – projektantów i projektantek. Oczywiście dzielą się oni na wspólnej platformie artystycznej swoimi pomysłami. Z kolei strona internetowa www.gdanskaszkolaszyldu.pl to miejsce, w którym gromadzone są najciekawsze projekty będące jednocześnie zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska.
Po co powstaje Szkoła Szyldu?
Nowo powstała platforma ma pomóc w problemach z wizualną identyfikacją gdańskich lokali. Zakłada ona stworzenie bazy pomysłów, z których mogą korzystać przedsiębiorcy chcąc zmienić szyldy reklamujące ich działalność. Szkoła szyldu w Gdańsku jest to projekt realizowany przez Fundację Palma we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni.
Kto pracuje w Szkole Szyldu?
Wśród artystów zaproszonych do projektu są tacy twórcy jak np.: Anna Gawron, Łukasz Ogrodowczyk, Hanna Kmieć, Anita Wasik, Katarzyna Cichosz, Adam Kamiński, Tomek Pawluczuk, Piotr Paluch, Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza Zamorska, Mikołaj Sałek, Kasia Zwierzyńska i Stefan Stefaniszyn. Oczywiście wszyscy są związani z gdańską Akademią Sztuk Pięknych.
Co musi być zlikwidowane?
Uchwała Krajobrazowa Gdańska jest zbiorem przepisów i regulacji dotyczących sytuowania w przestrzeni miasta takich elementów jak reklamy czy szyldy. Oprócz tego dotyczy to też elementów małej architektury (ławek czy ogrodzenia). Co ważne, do grudnia 2019 roku usuniętych zostało 500 nielegalnych reklam i nałożono kary na łączną kwotę 121 tysięcy złotych. Szczegóły znajdziesz na stronie uchwalakrajobrazowagdanska.pl.