Site icon aju.pl

Polska wyprzedziła Teslę – zobacz pierwszego elektrycznego Fiata 125p Pickup

polska wyprzedziła teslę

Polska wyprzedziła Teslę! Tak wyglądał pierwszy polski samochód w pełni zasilany energią elektryczną. Fiat 125p Pickup robi wrażenie do dziś. Został on zaprezentowany po raz pierwszy w 1978 roku, podczas emisji programu SONDA. Charakterystyczny pojazd miał być przeznaczony do wożenia przesyłek i listów. Choć niewiele osób wie o szalonym projekcie FSO oraz Instytutu Elektrotechniki – projekt po dziś dzień budzi niemałe emocje.

Polska wyprzedziła Teslę – pierwszy polski zasilany w pełni energią elektryczną pojazd, powstał już na przełomie lat osiemdziesiątych!

Obecnie coraz więcej mówi się o pojazdach elektrycznych. Mają okazać się one wybawieniem dla środowiska, które dzień w dzień potężnie zanieczyszczają spaliny z dostępnych powszechnie silników samochodowych. Co więcej, przynajmniej kilka europejskich miast chce niebawem wprowadzić zakazu wstępu do swoich centralnych punktów, aut z silnikami spalinowymi. Melodią przyszłości, która odgrywa się na naszych oczach, są zatem pojazdy elektryczne. Na myśl o takowych wynalazkach, większości od razu wyobraża się Teslę. Okazuje się jednak, że Polska wyprzedziła popularny koncern – i to o szmat czasu. Wszystko przez to, że mało kto wie, iż przed laty w pełni elektryczny samochód zaprezentowało FSO. Był to Fiat 125p Pickup. Jego wygląd i technologia jak na ówczesne czasy, nadal robi spore wrażenie.

ZOBACZ TAKŻE: PŁATNE PARKINGI POD BIEDRONKĄ POWODEM OGROMNEGO ZAMIESZANIA! NADGORLIWOŚĆ PRACOWNIKÓW RODZI NIEMAŁE PROBLEMY

80 kilometrów zasięgu – wynik który nie przynosi wstydu, zwłaszcza biorąc pod uwagę ówczesną technologię

Jak się okazuje, w sieci można znaleźć niektóre dane technicznego niesamowitego elektrycznego Fiata 125p Pickup. Wynika z nich, że zasięg pojazdu wynosił aż 80 kilometrów, co jest wynikiem naprawdę godnym uwagi. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że pojazd zaprezentowano w roku 1978. Akumulatory elektrycznego Pickupa ważyły aż 670 kilogramów. To sprawiało, że stanowiły niemal większość nadwozia.

Wiadomo także, że maksymalna prędkość z jaką mógł jechać omawiany Fiat, to 75 km/h. Gdyby tego było mało, wykorzystano tam także technologię odzyskiwania energii z hamowania. Trzeba przyznać, że projektanci FSO oraz Instytutu Elektrotechniki, mieli ogromną wyobraźnię i wiedzę. Można jedynie żałować, że całe przedsięwzięcie nie przyjęło się tak, jak można było tego oczekiwać. Mimo to, po ponad 40 latach od prezentacji polskiego pojazdu elektrycznego, spotkanie samochodu o takim napędzie nawet w czasach dzisiejszych należy jeszcze raczej do rzadkości.

źródło zdjęć: 40ton.net, imcdb.org

Exit mobile version