Site icon aju.pl

Paprykarz szczeciński doczekał się swojego pomnika!

Paprykarz szczeciński

Paprykarz szczeciński ma swój pomnik! Z pewnością nie będzie to żadne zaskoczenie, że znajduje się w Szczecinie, a dokładnie na placu Gryfitów. Wiernie odwzorowuje puszkę wyjątkowego wyrobu Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Gryf”. Pomnik odsłoniły dawne producentki przysmaku – Helena Kamińska-Wiśniewska oraz Teresa Szczęsna.

Szczecin uhonorował swoje słynne danie

Popularna na całą Polskę konserwa doczekała się swojego pomnika. Szczecińscy radni na początku 2020 roku przyjęli uchwałę o nadaniu nazwy „plac Gryfitów” części działki na Łasztowni. Znajduje się ona między budynkami „Starej Rzeźni” i chłodni należącej do Centrum Logistycznego Gryf. To właśnie w tym miejscu postawiono pomnik paprykarza. Wyjątkowa instalacja to działo Bogusława Dydka i powstała z inicjatywy dawnych pracowników „Gryfa” oraz spółek Centrum Logistyczne „Gryf” i „Gryf” Nieruchomości. Co ciekawe, odsłoniły go byłe producentki paprykarza – Helena Kamińska-Wiśniewska oraz Teresa Szczęsna. Pomnik robi spore wrażenie, ponieważ bardzo dokładnie odwzorowuje oryginalny wygląd. Znajduje się na nim nawet oryginalna etykieta z wypisanym składem.

ZOBACZ TAKŻE: NAJGORSZE POMNIKI JANA PAWŁA II – BĘDZIECIE W SZOKU [GALERIA ZDJĘĆ]

Słynna potrawa kojarzona jest przede wszystkim z czasami PRL-u. Paprykarz ma całe mnóstwo swoich zwolenników, jak i osób, które wzdrygają się na samym myśl o jej zjedzeniu. Co ciekawe, oryginalny paprykarz powstał na wzór afrykańskiej potrawy o nazwie chop-chop. Najczęściej można ją kupić na ulicach Dakaru i Lagos. Danie składa się z rybiego mięsa, ryżu i ostrej przyprawy „pima”, która zasmakowała polskim marynarzom, płynąc w latach 60. XX w. do Senegalu, Gwinei i Nigerii. W czasach PRL-u konserwa stała się absolutnym hitem. W czasach, kiedy w sklepie trudno było dostać cokolwiek, paprykarz szczeciński robił furorę. Co więcej słynną, szczecińską potrawę eksportowano do 32 krajów, m.in. ZSRR, Danii, USA, Wybrzeża Kości Słoniowej, Togo czy Japonii. 

źródło: marketingprzykawie.pl, 24kurier.pl, noizz.pl

Exit mobile version