Site icon aju.pl

Koniec z papierowymi paragonami – plany na 2020 rok

koniec z papierowymi paragonami

Koniec z papierowymi paragonami! To plany, które prawdopodobnie wejdą w życie już w 2020 roku. W zamian za to mają powstać eParagony, których celem jest ograniczenie zużycia papieru, zaoszczędzenie pieniędzy w budżecie państwa oraz wygoda korzystania.

Czym jest eParagon?

Koniec z papierowymi paragonami zbliża się nieubłaganie. Jest to deklaracja wiceministra finansów, który twierdzi, że jest to wygodne rozwiązanie dla klientów i sprzedawców. Ponadto ma to uszczelnić procesy handlu detalicznego w budżecie państwa. Rozwiązanie ma wejść w życie już w przyszłym roku. eParagony to paragony w formie cyfrowej zapisywane na specjalnej karcie. Każda z osób będzie miała dostęp online do wszystkich druków kasowych. Z pewnością przedłuży to trwałość paragonów, a co za tym idzie, ułatwi procesy reklamacji lub zwrotu towarów. To dodatkowe ułatwienie jeśli chodzi o analizę swoich wydatków. Nad wprowadzeniem zmian pracuje szereg ekspertów do spraw nowych technologii i finansów razem z partnerami w obszarze handlu, Fundacją Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego oraz przedstawicielami Przelewy24. Wiceminister finansów podkreśla:

Niewystawianie paragonów jest obecnie najważniejszym źródłem luki w VAT. Mamy do czynienia z handlem detalicznym polegającym na niewystawianiu paragonów albo wystawianiu go rzadko. Średnio co piąty klient dostaje paragon.

 

ZOBACZ TAKŻE: POLSKI MILIARDER CHCE WYBUDOWAĆ ELEKTROWNIE ATOMOWĄ

Oszczędność dla państwa

Według źródeł Visy, z października 2018 roku wynika, że w Polsce produkuje się rocznie blisko 12 miliardów paragonów! Szacuje się, ze jest to około 600 000 kg papieru. Dodatkowo Ministerstwo Finansów informuje, że kolejnym ważnym problemem jest wystawianie paragonów w branży gastronomicznej, hotelarskiej i budowlanej. Efektem tego jest wielka strata budżetu państwa z tytułu niezapłaconego VAT-u. Wiceminister dodaje:

To jest od kilkunastu do kilkudziesięciu miliardów złotych, które można zyskać na uszczelnieniu w zakresie sprzedaży detalicznej. To będzie podobny efekt finansowy, jaki uzyskaliśmy w wyniku działań na rynku paliw.

Rynek oraz przedsiębiorcy twierdzą, że są gotowi na zmiany. Wspólny, jednakowy standard usługi powinien zwiększyć zadowolenie klientów.

 

Exit mobile version